Editie 5 - Terug van vakantie en klaar voor actie!

Er is ook door het kernteam DIOR volop genoten van de zomervakantie. Maar ook tijdens de zomerperiode werd er hard doorgewerkt aan de ontwikkeling van de inhuurapplicatie, zoals je kon lezen in de vorige nieuwsbrief. In deze nieuwsbrief lees je de laatste ontwikkelingen, een blik op de toekomst, hoe we de applicatie willen testen en hoe we de trainingen willen vormgeven.

Team Tijdelijk Werk aan het werk

Projectupdate

De afgelopen periode is er hard gewerkt aan het afronden van de ontwerpfase en aan de voorbereiding van de UAT oftewel de gebruikersacceptatietest, die kernteam DIOR met mandaat van onze klant/afnemers in oktober gaat uitvoeren. Op dit moment hebben wij de inrichting van de acceptatieomgeving, waarbinnen de gebruikersacceptatietest zal worden uitgevoerd, afgerond en leggen wij de laatste hand aan de testscenario's (User Test Cases), actualisatie UAT-testprotocol en het configuratiedocument, waar alle rollen en rechten, instellingen en inrichtingsparameters in beschreven staan. Dit betekent ook dat de inrichting van de configuratie vanaf nu “bevroren” is. Tijdens de UAT voeren wij geen wijzigingen op het ontwerp meer door.

Deze producten en met name de kwaliteit daarvan zijn belangrijk voor de uitkomst en kwaliteit van het eindproduct. Achter de schermen is door het kernteam DIOR in samenwerking met onze leverancier Nétive hard gewerkt in een prettige en collegiale sfeer. Dat zetten wij met elan nog door de komende fase van testen, restwerk en acceptatie van DIOR. Op 28 september hebben wij de kick-off gehouden. Conclusie: wij zijn gereed voor de start UAT.

De komende weken verlopen als volgt:

  • Maandag 2 oktober en woensdag 4 oktober gaan wij gezamenlijk 2 volle dagen testen door de hele keten van DIOR. Dus van aanvraag tot en met facturatie. In de 2 weken daarna blijven wij intensief testen maar dan op individuele basis met centrale logging en oplossing van testissues. Rond de 3e week van oktober stoppen wij met testen en oplossen van testissues. Dan bepalen wij of er geen blokkerende knelpunten zijn op de werking en validatie van DIOR en of alle afgesproken eisen van het programma van eisen en wensen naar behoren werkend in DIOR opgeleverd zijn. De output vanuit het testproces en het adviesrapport UAT zullen met stuurgroep en klankbordgroep gedeeld en besproken worden.
  • De traditionele UAT voor eindgebruikers wordt vervangen door gebruikersaanpassing, waarbij specifieke keuzes worden behandeld in “proeftuin sessies”. Ons doel is vooral om klanten vertrouwd te maken met de nieuwe configuratie en functionaliteit. Dit bereiken we beter door training en gebruikersaanpassing dan met een uitgebreide UAT-test.
  • Op 17 oktober starten wij met de kick-off training & adaptatie, daarna is er een periode tot de ingebruikname van DIOR waar veel aandacht is voor training en adaptatie. Samen bepalen we aan het eind van de kick-off met de aangewezen key-users vanuit de klantorganisaties wat er extra nodig is aan trainingsmateriaal voor de adaptatie van DIOR bij al onze klantorganisaties.  
Timeline DIOR

Geen migratie maar transitie

Ter voorbereiding op de livegang van DIOR hebben we ervoor gekozen om geen ingewikkelde migratie uit te voeren. Dit om eventuele operationele uitdagingen en onbekende risico's te vermijden. We kiezen voor een transitie naar DIOR, waarbij we zowel de oude workflow voor wijzigingen op lopende opdrachten beschikbaar houden als de nieuwe workflow bij nieuwe aanvragen in gebruik nemen. Operationele data worden beschikbaar gehouden binnen één en hetzelfde systeem. Qua “look en feel” is het ook gewoon één systeem.

Bij de livegang van DIOR zullen gebruikers een aantal veranderingen zien. Waar kun je dan bijvoorbeeld aan denken? De manier waarop alles eruit ziet is nieuw en fris. Het wordt makkelijker om in te loggen dankzij Single-Sign-On (SSO). Aanvragers kunnen via een overzichtelijk te doorlopen beslisboom zelf aanvragen in het systeem zetten. Er is een gespreksplanner beschikbaar en de beoordelingsmatrix is geïntegreerd in het systeem. Dit zijn slechts een aantal concrete voorbeelden.

Hoe gaan de trainingen eruitzien?

Om te kunnen werken met de nieuwe applicatie DIOR worden er trainingen verzorgd. 

  • Tijdens de DIOR-implementatie bieden we klassikale trainingen aan voor sleutelgebruikers.
  • We maken gebruik van het "train-de-trainer" concept.
  • We hebben daarom gevraagd om minimaal 1 en maximaal 2 sleutelgebruikers aan te melden.
  • Vanaf 10 oktober 2023 is de trainingsinhoud beschikbaar. Dit blijft toegankelijk, en zal naar behoefte worden aangevuld.
De planning de komende periode:
10 oktober 2023 Instructievideo’s, handleidingen en demo’s beschikbaar voor aangewezen key users van de klantorganisaties.
  • 17 oktober 2023 (fysiek en online) 
  • 24 oktober 2023 (online)
Kick-off voor deze key users.
19 oktober t/m 14 november 2023 Het zichtbaar en voelbaar maken en trainen van de key users van klantorganisaties op de eigen gekozen workflows.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws. Meld je aan door een email te sturen naar kern.thompson@rijksoverheid.nl. Geef aan dat je graag de DIOR nieuwsbrief ontvangt.

Contactgegevens

Gedelegeerd opdrachtgever 
Caroline Wiemer 
E-mail: caroline.wiemer@rijksoverheid.nl 
Telefoon: 06 11 60 27 59

Projectleider
Robert Groen
Email: robert.groen@rijksoverheid.nl 
Telefoon: 06 46 34 11 61

Manager van Team Tijdelijk Werk
Martin Oostenbrink
Email: martin.oostenbrink@rijksoverheid.nl
Telefoon: 06 15 46 05 32
 

Vorige nieuwsbrief gemist?

Je kunt de vorige editie van onze nieuwsbrief altijd teruglezen. Veel leesplezier!