5 vragen over de nieuwe arbeidsmarktcampagne voor studenten en starters
Waarom een campagne gericht op studenten en starters? En waarom is deze doelgroep zo belangrijk voor de Rijksoverheid? Nargish Bhawanidin, projectleider doelgroepaanpak studenten en starters bij Organisatie en Personeel Rijk (O&P Rijk), geeft antwoord en roept rijksorganisaties op om samen beter zichtbaar te worden bij studenten en starters.
Waarom een speciale campagne gericht op studenten en starters?
‘Als we naar de cijfers kijken dan zien we dat de Rijksoverheid als werkgever onvoldoende zichtbaar is onder studenten en starters. Deze doelgroep is dus vaak niet bekend met de Rijksoverheid. Ze weten niet wat werken bij de Rijksoverheid inhoudt of hebben weinig zicht op de carrièremogelijkheden. En jonge ambtenaren zijn hard nodig! Om bijvoorbeeld de arbeidsmarktkrapte tegen te gaan. Bovendien zorgen jonge medewerkers ervoor dat het ambtenarenbestand een betere afspiegeling van de maatschappij wordt. Ook hebben we ze nodig om hun nieuwe en frisse ideeën. Zij kunnen zo echt het verschil maken. Zeker op onderwerpen die voor hen belangrijk zijn. Denk aan de woningcrisis of het onderwijs. Met een baan bij de Rijksoverheid kunnen ze impact hebben. Dat proberen we met onze nieuwe campagne te laten zien. We leggen uit waarom werken bij de Rijksoverheid studenten en starters verder kan helpen en wat de mogelijkheden bij ons zijn. We hebben ze veel te bieden, ongeacht hun opleidingsniveau of studierichting. Veel ambitieuze starters gingen hen voor en werken nu met veel plezier bij de Rijksoverheid. Zo ook de dame in onze campagnevideo.
Hoeveel starters beginnen aan een carrière bij de Rijksoverheid?
‘Jaarlijks beginnen meer dan 1.000 starters aan een baan bij de Rijksoverheid. Via een traineeship, een stage of in een baan rechtstreeks vanuit de collegebanken. Ons streven is om nog meer starters aan te trekken.’
Wat doen jullie vanuit O&P Rijk nog meer om zichtbaar te worden bij studenten en starters?
‘We proberen continu zichtbaar te zijn door content te delen op onze pagina voor starters op Werkenvoornederland.nl en onze socialmediakanalen. Maar ook door deel te nemen aan carrièredagen, stagemarkten en andere evenementen. Ook organiseren wij eigen evenementen zoals Traineeplaza.
Dit doen we samen met andere rijksorganisaties. Met hen komen we samen in een interdepartementaal samenwerkingsverband: Rijkscampusrecruitment. Ben je hier nog geen lid van? Sluit je snel aan en wordt als organisatie zichtbaar als werkgever.’
Hoe kunnen ministeries en rijksorganisaties meehelpen om deze campagne tot een succes te maken?
‘Hun hulp is hard nodig. Hoe meer organisaties aansluiten op de campagne, des te groter ons bereik. Dat doe je door bijvoorbeeld de campagnevideo en de themaregel: “Werken bij de Rijksoverheid is werken voor Nederland” in te zetten in je arbeidsmarktcommunicatie. Deel de video op je eigen Linkedin-pagina en like onze posts hierover. Attendeer vooral de starters binnen je eigen organisatie op de starterspagina op Werkenvoornederland.nl, zodat zij dit in hun eigen netwerk verder kunnen verspreiden. Doe ook mee aan de campagne en wordt zo beter zichtbaar bij studenten en starters!’
Waar is het campagnemateriaal te vinden en hoe kan/mag het gebruikt worden?
‘Op de starterspagina staat de campagnevideo. Die staat ook in de Mediatheek. Wil je campagnemateriaal zoals foto’s en teaservideo’s in je arbeidsmarktcommunicatie inzetten? Laat het ons weten, dan komt het naar je toe. Samen voor een aantrekkelijke werkgever: het Rijk!’
Meer weten?
Interesse in campagnemateriaal? Stuur een e-mail naar: campusrecruitment@rijksoverheid.nl.