Tussenstand onderzoek wervingssites
Veel potentiële medewerkers vinden de cultuur en werksfeer van een organisatie belangrijk als ze een nieuwe werkgever kiezen. Dat is een uitkomst uit het onderzoek van Werkenvoornederland.nl en Mobiliteitsbank.nl waarvoor onlangs op het Rijksportaal een oproep stond.
Ook vinden de deelnemers Werkenvoornederland.nl over het algemeen rustig en overzichtelijk. Bovendien is duidelijk zichtbaar voor welke datum je moet reageren op een vacature. Aandachtspunt zijn de filters op de website, omdat in sommige gevallen niet duidelijk is wat het inhoudt.
Waarom dit onderzoek?
Inzicht in de gebruikerservaring van de carrièreplatforms is erg belangrijk. De platforms nemen immers een centrale rol in het vervullen van zo’n 2.000 vacatures per maand. Hoe kunnen we de gebruikerservaring verbeteren? Helpen de platforms de kandidaten aan informatie, het afronden van een sollicitatie of het aanvragen van loopbaanadvies? In het onderzoek is ook aandacht geschonken aan de toegankelijkheid van de sites.
Bart Schoevaars (Arbeidsmarktcommunicatiestrateeg O&P Rijk) daarover: ‘Omdat er duidelijke richtlijnen zijn voor goed webdesign voor mensen met een beperking, hebben aan het onderzoek ook op bezoekers met dyslexie, ADHD, Asperger en laaggeletterdheid meegedaan. Daarvoor zijn onder andere Binnenwerk en The League of Extraordinary People betrokken. Van alle kanten krijgen we positieve reacties. Vooral omdat het een doelgroep is die het gevoel heeft vergeten te worden in dit soort onderzoeken. Iedereen verdient een gelijke kans.’
Voor iedereen toegankelijk
Tijdens het onderzoek interviewde het bureau rijksambtenaren en niet-rijksambtenaren. Ook spraken we rijksonderdelen die het carrièreplatform gebruiken om nieuwe kandidaten te werven. Tot slot waren ook mensen vertegenwoordigd met dyslexie, AD(H)D en laaggeletterde mensen. In totaal deden ruim 30 mensen mee, onder wie zes personen met bijvoorbeeld laaggeletterdheid, of neurodiversiteit.
Hoewel de websites al de Triple A-status voor digitale toegankelijkheid hebben, bleek toegankelijkheid een aandachtspunt. Zo kwam naar voren dat deze groep bijvoorbeeld meer behoefte heeft aan visuele ondersteuning.
Bart zegt tot slot: ‘De feedback uit de interviews is uiteenlopend, maar er zijn zeker terugkerende thema’s. Zo weten mensen die nog niet bij de overheid werken, vaak niet welke carrièremogelijkheden er zijn. Maar ook ambtenaren kennen nog niet alle loopbaanmogelijkheden binnen het Rijk. Hopelijk kunnen we met verbeteringen aan ons platform in de toekomst nog makkelijker, toegankelijker en inclusiever werven en solliciteren.’
Hoe nu verder?
De eerste onderzoeken zijn afgerond. Vorige week startten we met een online enquête
om te kijken of de inzichten uit de interviews representatief zijn voor een grotere doelgroep. Ook gaan we binnenkort met klanten in gesprek over de inzichten van de kandidaten en hun eigen wensen en verwachtingen. In januari 2024 presenteert het onderzoeksbureau de onderzoeksresultaten samen met een voorstel voor verbeteringen en vernieuwingen van de carrièreplatforms. Daarover volgt dan ook bericht.
Meer informatie
Heb je een vraag of tip voor dit onderzoek? Neem dan contact op met Bart Schoevaars of Sophie Notten.