Externe vertrouwenspersonen
In sommige situaties is het beter om een externe vertrouwenspersoon in te schakelen dan een interne. Externe vertrouwenspersonen van Bedrijfszorg zijn speciaal opgeleid voor deze rol, hebben ruime ervaring en weten veel over het omgaan met ongewenst gedrag. Daarnaast hebben ze expertises achter de hand van andere adviseurs. Bijvoorbeeld arbeid juridisch advies en klachtrecht.
Voordeel van een extern vertrouwenspersoon
Het kan zijn dat medewerkers zich veiliger voelen bij een externe vertrouwenspersoon dan bij een interne vertrouwenspersoon. Een interne vertrouwenspersoon is vaak een directe collega waar ze dagelijks mee te maken hebben. Daarnaast signaleert een externe vertrouwenspersoon vaak gemakkelijker aan het management omdat er geen direct hiërarchische relatie is. Interne vertrouwenspersonen zijn onderdeel van de organisatiecultuur, waardoor een onafhankelijke blik moeilijker kan zijn. Een externe vertrouwenspersoon kan ook sparringpartner zijn voor interne vertrouwenspersonen.
Vertrouwenspersoon inhuren
Wil je als organisatie een externe vertrouwenspersoon van Bedrijfszorg inhuren? Stuur een e-mail naar netwerkvp@rijksoverheid.nl.
Als individuele medewerker kun je alleen een externe vertrouwenspersoon raadplegen als je organisatie een externe vertrouwenspersoon heeft ingehuurd. Meer informatie over vertrouwenspersonen vind je op de intranetsite van je eigen organisatie.
Expertise voor de organisatie: externe vertrouwenspersoon en klachtencommissie
Bedrijfszorg levert externe vertrouwenspersonen. Dit zijn professioneel opgeleide deskundigen waar medewerkers terecht kunnen als ze geconfronteerd zijn met ongewenste omgangsvormen (seksuele intimidatie, pesten, agressie en geweld) of (vermoedens hebben van) integriteitschendingen. Daarnaast schakelen organisaties het Netwerk in bij vraagstukken over ongewenst gedrag. Ervaren deskundigen van het Netwerk voeren kwalitatief onderzoek uit in opdracht van organisaties. In samenwerking met arbeidsjuristen levert het Netwerk expertise voor het 'updaten' van protocol en klachtenregeling en levert (expertise voor) klachtencommissies.