20ste dag alert bij verzuim

Als een medewerker ziek is gemeld, schrijft de Wet Verbetering Poortwachter voor dat hij rond de 30ste dag van het verzuim bij de bedrijfsarts komt. Dan kan de bedrijfsarts een probleemanalyse opstellen. De backoffice van de bedrijfsgeneeskundige dienstverlening maakt hiervoor een afspraak. Dit proces gaat veranderen. Hieronder staat hoe.

Hoe gaat het nu?

Als een medewerker dertig dagen ziek is, wordt hij uitgenodigd voor een probleemanalysespreekuur. Door het ontbreken van statusinformatie worden nu vaak medewerkers ten onrechte uitgenodigd voor een consult. Bijvoorbeeld omdat:

  • Er geen herstelmelding gedaan is (komt vaak voor);
  • Er zicht is op spoedig herstel;
  • Een oproep niet gepast is, bijvoorbeeld vanwege ziekenhuisopname of ernstige ziekte;
  • De bedrijfsarts al is ingeschakeld.

De gemaakte afspraken gaan dan niet door en worden niet of niet tijdig afgezegd. Dit zorgt voor extra en onnodige belasting in de agenda’s van de bedrijfsartsen. Deze werkwijze kan veel efficiënter.

Wat gaat er veranderen?

Op de 20e ziektedag sturen we een bericht naar de leidinggevende met de volgende boodschap:

  • Verwacht je dat de medewerker binnen acht weken na de ziekmelding hersteld zal zijn? Dan is een afspraak bij de bedrijfsarts niet noodzakelijk.
    Wil je dat de medewerker wordt uitgenodigd voor een consult bij de bedrijfsarts voor een probleemanalyse? Maak dat dan kenbaar door een reply op deze mail. Graag voorzien van een gerichte adviesvraag.

Samen met de medewerker bespreek je de hulpvraag waarop je een advies van de bedrijfsarts wilt hebben. De vragen stuur je per mail aan de backoffice en in cc aan de medewerker. Er kunnen situaties zijn waarbij de medeweker aan de voorkant niet betrokken kan worden, bijvoorbeeld bij een ziekenhuisopname. In dat geval stuur je de medewerker een cc van de e-mail.

Medewerkers worden dus niet meer automatisch opgeroepen op het spreekuur van de bedrijfsarts. Zo kunnen we onnodige belasting in de agenda’s van de bedrijfsartsen voorkomen. Hierdoor wordt de wachttijd verkort.

Heb je vragen of opmerkingen, stuur een mail naar de medische backoffice.

Welke vragen kun je stellen als leidinggevende?

Als werkgever mag je de medewerker niet alles vragen in verband met wet- en regelgeving en medisch beroepsgeheim. Je mag wel vragen stellen over een opbouw van uren, maar niet over de aard van de medische klachten.

Hieronder staan voorbeeldvragen die wel gesteld mogen worden aan de bedrijfsarts. De juiste vraagstelling is van belang om tot een goede probleemanalyse te komen, zodat het plan van aanpak voor re-integratie een optimale start heeft.

Werkhervatting

  • Kan de opbouw in uren en taken worden voortgezet?
  • Zijn de re-integratieafspraken passend? Waar moet rekening mee gehouden worden?
  • Wanneer mogen we verwachten dat gestart wordt met re-integratie?
  • Is een volledige hervatting van eigen werk, medisch gezien, te verwachten?
  • Is het nuttig om een arbeidsdeskundig onderzoek en -advies in te zetten?
  • Is de inzet van een 1aanvullende interventie nuttig om het herstel te bespoedigen?
  • Kan de werknemer medisch gezien in staat worden geacht in gesprek te gaan met mij/werkgever?

Werkzaamheden

  • Welke mogelijkheden zijn er nog voor het verrichten van werkzaamheden?
  • Welke belemmeringen zijn er ten aanzien van de werkzaamheden?
  • Wat is de verwachte duur van de belemmeringen?
  • Is de oorzaak van de arbeidsongeschiktheid werk gerelateerd?

Conflictsituaties

  • Adviseert u bemiddeling? En zo ja welke?
  • Welke effecten zijn hiervan te verwachten?
  • Is het conflict de (enige) oorzaak van de medische arbeidsongeschiktheid?

Recht op loondoorbetaling

  • Is er sprake van medische arbeidsongeschiktheid?
  • Wat is het beeld; heeft de medewerker op enige wijze de genezing belemmerd of vertraagd?

Aansprakelijkheid derde of aanspraak op uitkering

  • Is de arbeidsongeschiktheid veroorzaakt door het handelen of nalaten van een derde?
  • Adviseert u een versnelde WIA-aanvraag?

Vervolg

  • Wanneer moet er een vervolgafspraak worden gepland?
  • Wij stellen het volgende opbouwschema voor… Wat is uw advies hierover?
  • Is het gehanteerde opbouwschema nog passend?

Denk hierbij aan bijv. psychologische hulp, doorverwijzing naar specialistische ondersteuning of nadere analyse.