Erik Joustra over FUWA-Rijk en zijn rol in de klankbordgroep

Ilse Wortelboer, organisatieadviseur O&P Rijk, interviewt tijdens het project FUWA-Rijk een aantal betrokkenen. De eerste in deze reeks is Erik Joustra, directeur SSC-ICT, lid van de Klankbordgroep.

Hoe ervaar je het project FUWA-Rijk als lid van de klankbordgroep? En wat brengt het jou tot nu toe?

Het project FUWA-Rijk vind ik zeer interessant, het onderwerp ligt me na aan het hart en het is zeker een eer om gevraagd te zijn om deel te nemen aan de klankbordgroep. Ik heb het gevoel betrokken te zijn en kom mensen tegen die met hetzelfde worstelen binnen het Rijk. 
Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk bij SSC-ICT is dat architecten of adviseurs, die aan tafel zitten met de grote tech-bedrijven en op inhoud zwaar gespecialiseerd zijn, vanuit de huidige verhoudingen in FUWASYS en het Functiegebouw Rijk te laag ingeschaald worden. Deels komt dit door een verouderd FUWASYS maar deels is het ook een beloningsprobleem dat met een arbeidsmarkttoelage moet worden opgelost. Door erover te praten met anderen in de klankbordgroep en binnen het Rijk merk ik dat meer mensen worstelen met deze problematiek. Dit geeft herkenbaarheid en een gevoel van gezamenlijkheid.

Je vertegenwoordigt in de klankbordgroep het IV/ICT domein, maar ook de SSO’s binnen DGVBR. Heb je contacten gehad over FUWA-Rijk en waarover?

Ik heb vooral binnen DGVBR toegelicht wat het doel van het project FUWA-Rijk is en heb het idee dat dit meer duidelijkheid geeft aan mensen. 

Wat is / wordt de toegevoegde waarde van FUWA-Rijk denk je?

We zitten nog midden in het proces van de bouw van het meetsysteem, dus de toegevoegde waarde moet nog gaan blijken, maar ik heb goede hoop dat er een moderner, flexibeler systeem gebouwd wordt waarin gelijkwaardigheid van alle disciplines (beleid, uitvoering, bedrijfsvoering) gerealiseerd wordt. Het systeem moet kunnen meebewegen met ontwikkelingen in de tijd. 

Wat zijn de grootste uitdagingen van FUWA-Rijk?

 Het flexibel mee kunnen laten bewegen van het systeem met ontwikkelingen is tegelijkertijd ook de grootste uitdaging. 
Verder denk ik dat de grootste uitdagingen vooral zitten in de implementatie. FUWA-Rijk gaat een enorme impact hebben. Wie gaat die veranderingen betalen? En wie gaat de veranderingen doorvoeren en implementeren? 
Belangrijk is dat we echt kiezen voor FUWA-Rijk inclusief alle gevolgen ervan. We zullen een lange adem moeten hebben om te realiseren dat de nieuwe verhoudingen van deze tijd helemaal doorgevoerd zijn binnen het Rijk. 
Dat het lang duurt is minder erg dan dat we de weg van de minste weerstand gaan bewandelen, waardoor er uiteindelijk niets zou veranderen.

Hoe kijk jij aan tegen dat bedrijfsvoering een andere positie heeft in de meeste functiewaarderingssystemen dan het primaire proces, omdat het werk intern gericht is? 

Ik vind dat onterecht en vind dat bedrijfsvoering qua problematiek gelijkwaardig is aan uitvoering en beleid. In de (uitvoering van) bedrijfsvoering kom je dezelfde complexiteit tegen. Denk aan bijvoorbeeld de uitkomsten van Cao-onderhandelingen die doorgevoerd moeten worden door P-Direkt. Zorgvuldigheid en oog voor details en uitzonderingen en afbreukrisico spelen net zoals in de uitvoering van het primair proces een rol. 

Wat wil je lezers van dit artikel nog expliciet meegeven?

Dat FUWA-Rijk niet de oplossing is voor alles. Schaarste op de arbeidsmarkt, wat extra speelt in de ICT-wereld, en wervingsproblematiek zijn deels ook oplosbare problemen die door het management opgepakt kunnen worden. Managers zouden verder vooruit kunnen kijken om schaarste van personeel te voorkomen. Dat iemand met pensioen gaat weet je al heel lang. Je kunt ver van te voren ervoor kiezen om een jonge IT-er aan te nemen en deze te laten inwerken in plaats van achter de feiten aan te lopen. 
Problemen worden niet opgelost door te wachten op veranderingen in systemen of processen. Vaak is ambtelijk ondernemerschap en besluitvaardigheid van managers genoeg.