Juni 2024

De bouw van FUWA-Rijk is nu vergevorderd. In deze update geven we de vorderingen weer van het meetsysteem, de onderliggende puntenmethode en de referentieprofielen. 
En we geven een voorzichtig doorkijkje naar de manier waarop het systeem – na besluitvorming – kan worden geïmplementeerd.

Ontwikkelproces meetsysteem

Het inhoudelijke meetsysteem is nu op een punt dat het kan worden getoetst aan de praktijk. Dat gebeurt door het waarderen van een selectie van circa 100 functieprofielen die bij het Rijk voorkomen. De uitkomsten van die toets geven zicht op de bruikbaarheid van het systeem. Meet het wat het moet meten? Waar moet het nog worden aangepast en bijgesteld? Is de waardering van de profielen consistent?

We kunnen nu al melden dat waardering met FUWA-Rijk meer mogelijkheden tot nuancering geeft in sociaal-emotionele vaardigheden voor een functie. Het huidige functiewaarderingssysteem van de Rijksoverheid, FUWASYS heeft die mogelijkheid tot nuancering onvoldoende. Verder kent FUWA-Rijk nieuwe kenmerken die in FUWASYS helemaal niet werden meegenomen, zoals bijvoorbeeld de noodzaak tot snel handelen zonder escalatiemogelijkheid. Of de mate van impact van een functie, intern of op de publieke omgeving.  Deze kenmerken maken overeenkomsten en verschillen tussen functies meer tastbaar, en beter uit te leggen. Het is nu nog veel te vroeg om aan te geven wat de gevolgen voor individuele functies zullen zijn na de invoering van FUWA-Rijk.

Ontwikkelproces puntenmethode

Onder het systeem FUWA-Rijk komt een puntenmethode te liggen. Deze weerspiegelt de verhoudingen in zwaarte van functies binnen het Rijk. Daarmee legt de puntenmethode het fundament onder de rangorde. Welke functies zijn zwaarder dan andere en op welke aspecten? En hoe vertaalt zich dat in de functieschaal?
Voor de ontwikkeling ervan staat de ontwikkelgroep aan de lat. Al in 2023 is een prototype ontwikkeld. De nieuwe waarderingskenmerken in het systeem moeten onderling in verhouding worden gebracht om recht te doen aan de zwaarte van de afzonderlijke kenmerken. Hierbij moeten keuzes worden gemaakt. Het onderbouwen van die keuzes is een complex en specialistisch proces. Ter ondersteuning van dit proces is een expert aangetrokken, die thuis is in het bouwen van geautomatiseerde modellen. Zo kan de ontwikkelgroep tot de juiste keuzes komen bij de bepaling van de zwaarte van de kenmerken.

Ontwikkelproces referentieprofielen

Verder zijn de 80 referentieprofielen zo goed als gereed. Deze referentieprofielen zijn opgesteld volgens de voor FUWA-Rijk belangrijke kenmerken. De referentieprofielen maken integraal onderdeel uit van het systeem FUWA-Rijk en zijn een hulpmiddel bij de toepassing ervan. De set met profielen vormt een brede en diverse afspiegeling van functies binnen de Rijksoverheid. De set is daarmee voldoende representatief voor alle functies binnen het Rijk.
Daarmee worden de referentieprofielen een bruikbaar hulpmiddel bij de toepassing van FUWA-Rijk. Het zijn herkenbare functies, die echter niet altijd geheel vergelijkbaar zijn met de praktijk. Daarvoor zijn referentieprofielen ook niet bedoeld. De profielen worden zo omschreven dat ze duidelijke ijkpunten vormen om als hulpmiddel te dienen voor het waarderen van o.a. alle FGR-functietyperingen met FUWA-Rijk.
De referentieprofielen zijn volgens planning gereed in mei.

Besluitvorming

Voor een zorgvuldige besluitvorming over de invoering van FUWA-Rijk is ook inzicht in de gevolgen van de invoering noodzakelijk.
Deze gevolgen worden duidelijk wanneer het meetsysteem gereed is; naar verwachting in het derde kwartaal van 2024.
Met de klankbordgroep FUWA-Rijk is al voorzichtig vooruitgekeken naar de manier waarop het systeem het beste kan worden ingevoerd. Een zorgvuldige implementatie die uitvoerbaar is en past bij het Rijk, is van groot belang.
Welke uitgangspunten zijn daarbij belangrijk?
Bedenk daarbij dat de Rijksoverheid werkt met het Functiegebouw Rijk. Het FGR is immers het instrument dat toegepast wordt in de praktijk van het Rijk en is de basis voor ieders rechtspositie. Om FUWA-Rijk in te voeren zal daarom eerst het FGR worden aangepast aan de hand van het nieuwe functiewaarderingssysteem. Zo komen de nieuwe functiewaarderingsverhoudingen tot hun recht.
Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle betrokken organisaties om de invoering tot een succes te maken, ieder vanuit de eigen rol binnen de rijksoverheid.
Om een inschatting te maken van de manier waarop dat gaat (gefaseerd, of niet, en met welke aanpak) heeft de klankbordgroep FUWA-Rijk alvast nagedacht over implementatiescenario’s. De input van de klankbordgroep is waardevol voor de implementatiescenario’s. Deze kunnen de ICOP, de ICBR en uiteindelijk het SOR helpen bij een zorgvuldige besluitvorming.
O&P Rijk | Organisatieadvies zal bij alle organisaties langsgaan om hun wensen en uitgangspunten op te halen ten aanzien van de implementatie.