Oktober 2024
Het einde van de bouw van FUWA-Rijk komt nu steeds meer in zicht. In deze update lees je hoever we zijn met het meetsysteem, de onderliggende puntenmethode en de referentieprofielen. Ook zijn er vorderingen te melden over de impactanalyse en implementatiescenario’s. Al deze elementen zullen onderdeel uitmaken van het besluitvormingsproces. Zodra de bouw van FUWA-Rijk gereed is kan daarmee worden gestart.
Ontwikkelproces puntenmethode en conversie
Onder het inhoudelijke meetsysteem komt een puntenmethode te liggen die de rangorde, en daarmee de verhoudingen in zwaarte, van functies binnen het Rijk reflecteert. De waardering van functies wordt via de puntenmethode omgezet naar een puntentotaal zodat de rangorde inzichtelijk wordt. Aan de punten zullen schalen worden gekoppeld door middel van een conversie. Deze zal worden vastgesteld in het besluitvormingsproces.
Op dit moment is de ontwikkelgroep bezig met het vormgeven van de puntenmethode en het bepalen van uitgangspunten voor de conversie. Dit is een inhoudelijk en cijfermatig complex proces, waarbij de keuzes van invloed zullen zijn op de verhoudingen binnen het Rijk. Om hierbij gefundeerde en professionele beslissingen te nemen is een extern data-scientist aangehaakt die de ontwikkelgroep in deze fase van de bouw ondersteunt.
Ontwikkelproces referentieprofielen
Een set van 75 referentieprofielen zal integraal onderdeel gaan uitmaken van FUWA-Rijk. Deze set aan referentieprofielen kent een brede en diverse afspiegeling van functies binnen de Rijksoverheid. De referentieprofielen zijn recent getoetst door een controlegroep met ontwikkelgroepleden uit de departementen en uitvoeringsorganisaties. Vervolgens zijn de referentieprofielen in concept gewaardeerd met het nieuwe FUWA-Rijk. De concept waarderingen zullen nog globaal worden getoetst aan de laatste aanpassingen van het meetsysteem. De schaalniveaus bij deze referentieprofielen zijn nog niet definitief. Zij worden uiteindelijk bepaald door de puntenmethode en conversie. De profielen zijn zo omschreven dat ze duidelijke ijkpunten vormen om als hulpmiddel te dienen voor het waarderen van o.a. alle FGR-functietyperingen met FUWA-Rijk.
Impactanalyse
FUWA-Rijk zal – na positieve besluitvorming – worden geïmplementeerd via het Functiegebouw Rijk (FGR). FUWA-Rijk wordt daarmee de nieuwe basis voor de verhoudingen in het FGR. Het FGR blijft, ook als FUWA-Rijk er is, de basis voor indeling van werkzaamheden binnen het Rijk. Daarbij moet worden opgemerkt dat FUWA-Rijk invloed zal hebben op de vorm en inhoud van FGR. Dit betekent dat het FGR na besluitvorming over FUWA-Rijk zal moeten worden aangepast. Hoe omvangrijk deze aanpassing is, zal blijken uit de impactanalyse waar de ontwikkelgroep zich op dit moment over buigt.
Medio 2024 is gestart met de impactanalyse door alle functietyperingen van het FGR te waarderen met FUWA-Rijk. Deze analyse is van belang om de financiële consequenties voor het Rijk inzichtelijk te maken.
Ook de consequenties van de invoering van FUWA-Rijk op rechtspositioneel gebied zijn- op hoofdlijnen - inzichtelijk gemaakt. Tot slot is in kaart gebracht wat de impact op de bestaande regelingen zal zijn, zoals de Cao-Rijk en personeelsreglementen. Al deze elementen maken onderdeel uit van het besluitvormingsproces
Implementatiescenario’s
Een zorgvuldige implementatie van het nieuwe systeem is van belang. De implementatie moet ook uitvoerbaar zijn en passen bij het Rijk. Mogelijke scenario’s daarvoor zijn daarom ook onderdeel van de besluitvorming.
Vanuit O&P Rijk | Organisatieadvies is een ronde langs de departementen en organisaties uitgevoerd. In de gesprekken is input opgehaald en zijn deelnemers geworven voor een Rijksbrede implementatiegroep, die dit najaar deze implementatiescenario’s gaat toetsen. Het doel daarvan is het vergroten van de uitvoerbaarheid en het in kaart brengen van voor- en nadelen van verschillende implementatiemogelijkheden.
Besluitvorming
Volgens de planning zal de bouw van alle producten van FUWA-Rijk zoals hierboven beschreven eind 2024 zijn afgerond. De producten zullen worden aangeboden aan de opdrachtgever, DGDOO A&O van het Ministerie van BZK. Dit zijn het meetsysteem, de puntenmethode, de conversie en de referentieprofielen, maar ook de inzichten voor de impact en - globaal - de mogelijkheden voor een zorgvuldige implementatie. Daarna kan vanaf begin 2025 het formele besluitvormingsproces in gang worden gezet via de ICOP, naar de ICBR / ACU en uiteindelijk het SOR.