Interdepartementale reorganisatie anders dan een reorganisatie binnen een departement?

Weblogs

Naar aanleiding van afspraken gemaakt in het regeerakkoord gaan bepaalde taken, werkzaamheden en/of onderdelen van het ene departement naar het andere departement. Denk bijvoorbeeld aan de verhuizing van de Nationaal Coördinator Groningen van het ministerie van BZK naar EZK of de overheveling van de programmadirectie Maatschappelijke Diensttijd (MDT)  van het ministerie van VWS naar OCW. In alle gevallen moeten medewerkers van het ene ministerie naar het andere worden overgeplaatst. Wijkt zo’n interdepartementaal reorganisatieproces nog af van reorganisaties die binnen een departement plaatsvinden? Natalie Bouwer van het Kennispunt Reorganiseren geeft tekst en uitleg.

Bij een interdepartementale reorganisatie zijn twee of meer departementen betrokken. In het kader van een dergelijke reorganisatie moeten er altijd afspraken worden gemaakt tussen de betrokken departementen over de te volgen procedure. Dat geldt voor de betrokken leidinggevenden bij de departementen, maar ook voor de bestuurders en de medezeggenschap, en de vertegenwoordiging van de vakbonden. 

Ook moet onderzocht worden wat de verandering betekent voor ICT-systemen, contracten die mee over moeten, personeel (vergelijking personeelsreglementen, overgang van formatie), financiën (welke budgetten moeten mee over) etc. Om de uitkomsten van dit onderzoek definitief af te dichten wordt regelmatig gewerkt met een overdrachtsprotocol dat getekend wordt door de betrokken secretarissen-generaal. 

Met name in het bovenstaande onderscheidt een interdepartementale reorganisatie zich van een reorganisatie binnen een departement. Het is dus aan te raden dat het latende departement en het ontvangende departement in een zo vroeg mogelijk stadium samenwerken voor een zorgvuldige overgang van medewerkers, hun werkzaamheden en middelen van het ene naar het andere departement.

Gevolg voor medewerkers

Een interdepartementale overgang heeft bijna per definitie gevolgen voor medewerkers (ook als alle medewerkers hun werk kunnen volgen). Zij worden verplaatst naar een ander ministerie en komen daar in een andere organisatiestructuur terecht. Er is bij een interdepartementale reorganisatie een reorganisatie bij het latende departement. De formatie krimpt immers doordat personeel vertrekt. Deze functies worden opgeheven. Dat betekent meestal een adviesaanvraag over deze personele gevolgen bij de ondernemingsraad van het latende departement mogelijk in de vorm van een voorgenomen organisatiebesluit (VOB) of Organisatie- en Formatierapport (O&F-rapport). Als bij de overplaatsing niet alle medewerkers hun werk kunnen volgen of geplaatst kunnen worden in een passende functie, dan zal bij het latende departement bepaald moeten worden welke medewerkers in dienst kunnen treden bij het ontvangende ministerie.

Ook bij het ontvangende departement kan sprake zijn van een reorganisatie, omdat de formatie uitbreidt. Er komen daar functies bij. Afhankelijk van de situatie is ook bij het ontvangende departement een adviesaanvraag bij hun ondernemingsraad aan de orde, al dan niet in de vorm van een voorgenomen organisatiebesluit (VOB) of Organisatie- en Formatierapport (O&F-rapport). 

Meer informatie en advies

De te nemen acties zijn sterk afhankelijk van de aard en omvang van de betreffende overheveling van taken. Neem voor vragen en meer informatie contact op met het Kennispunt Reorganiseren via: kennispuntreorganiseren@rijksoverheid.nl.

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.