Financieel loket, waarvoor kan je bij hen terecht?
Weblogs
In ons interview nemen we een kijkje bij het Financieel Loket van onze collega's van Bedrijfszorg. Medewerkers met financiële problemen ervaren regelmatig ook problemen in de arbeidsrelatie. Naast hulpverlening aan de betrokken medewerkers, helpt het Financieel Loket leidinggevenden met het herkennen en bespreekbaar maken van financiële uitdagingen bij medewerkers.
Renee van Rumpt, financieel hulpverlener en coördinator van het Financieel Loket, en Ying Chan, bedrijfsmaatschappelijk werker en extern vertrouwenspersoon, delen in een boeiend interview hun inzichten over het belang van het aanpakken van financiële problemen bij medewerkers binnen organisaties. Het Financieel Loket richt zich niet alleen op het verhelpen van financiële problemen, maar ook op preventie en advies, waarbij leidinggevenden worden betrokken bij het herkennen en bespreekbaar maken van financiële uitdagingen bij medewerkers.
Geldproblemen komen voor bij mensen van alle leeftijden, opleidingsniveaus en achtergronden. Door signalen te herkennen, gesprekken aan te gaan en ondersteuning te bieden, kunnen Renee en Ying medewerkers met financiële problemen hulp bieden.
Renee: “Wij geven leidinggevenden voorlichting over hoe ze financiële problemen bij hun medewerker kunnen herkennen en hierover in gesprek kunnen gaan op een open manier".
Ying: “Vanuit de Arbowet en goed werkgeverschap, is het ontzettend belangrijk om als leidinggevende aandacht te hebben voor je team. Door een scheiding of ziekte van een naaste kunnen geldproblemen ontstaan. En hierover praten, is niet altijd gemakkelijk. Ondersteuning bieden bij financiële problemen is niet alleen belangrijk voor de werknemer, maar ook voor de werkgever. Vroegtijdige herkenning en oplossing van deze problemen minimaliseren schade voor beide partijen".
Kennispunt Financiële Rechtspositie
De nauwe samenwerking tussen het Financieel Loket en bedrijfsmaatschappelijk werkers, benadrukt het belang van een multidisciplinaire aanpak bij het ondersteunen van medewerkers met financiële problemen. Het Financieel Loket verwijst regelmatig door naar het Kennispunt Financiële Rechtspositie (KFR), voor advies op maat voor de medewerker.
Renee: “Het KFR heeft alle kennis op gebied van pensioen, eerder stoppen met werken, langer doorwerken, regelingen rond ziekte en arbeidsongeschiktheid en RVU. Zij kunnen ook berekeningen maken. Dat doen wij niet. Dus als een medewerker met pensioen gaat en wil weten wat hij dan nog krijgt, dan verwijzen we door naar het KFR. Als medewerkers naar het KFR bellen voor een budgetadvies, dan verwijst het KFR de medewerker door naar ons.”
Verslaving nieuwe trend
Verslaving is momenteel een nieuwe trend. Ook hierdoor kunnen mensen in de financiële problemen komen.
Renée: “Wij vragen bij de intake altijd bankafschriften op van de afgelopen 3 maanden. Daarin zien we al gauw of iemand bijvoorbeeld een koop- of gokverslaving heeft. Sinds Covid zien we daar een kleine toename in, denk aan online gokken. Wij helpen en begeleiden de verslaafde medewerker. We zorgen dat ze terecht kunnen bij de bedrijfsmaatschappelijk werker. We vragen ze om zich, in geval van gokverslaving, af te melden op goksites. En we nemen contact op met schuldeisers voor een betalingsregeling.”
Ying: Verslaving wordt tegenwoordig als een ziekte gezien, dus het heeft ook arbeidsrechtelijke gevolgen. De bedrijfsarts kan de leidinggevende adviseren hierover. Soms hebben we hier een arbeidsjurist bij nodig.
Concurrentie
Renee: “Er zijn meer organisaties die financiële hulpverlening bieden. Groot en belangrijk verschil met andere hulpverleners en het Financieel Loket is dat wij de Rijksoverheid van binnenuit kennen en op locatie werken. Wil de medewerker niet dat we naar de werklocatie komen, dan gaan we net zo makkelijk bij McDonald's naar binnen om daar een gesprek te hebben of we maken een wandeling in het park. Ook helpen wij medewerkers via telefoon, mail en eventueel Webex.
Minder hulpvragen
Het Financieel Loket merkt dat er een lichte afname in de vraag naar hulp is. Dit kan komen doordat mensen het moeilijk vinden om financiële problemen via hun werkgever aan te pakken. En tegelijkertijd zijn verhuurders, hypotheekverstrekkers, energie- en waterleveranciers etc. verplicht om klanten te wijzen op schuldhulpverlening na een betalingsachterstand van drie maanden. Dit verklaart mogelijk waarom meer mensen nu ergens anders hulp zoeken. Renee: “Het is een beetje dubbel. Aan de ene kant is het lastig om erover te praten. Aan de andere kant krijgen ze steeds meer handvatten om ergens hulp te zoeken.”
Meer info over Financieel Loket
Het Financieel Loket is een onderdeel van Bedrijfszorg en is er voor medewerkers van bijna alle rijksorganisaties. De Belastingdienst en het ministerie van Defensie hebben zelf financieel hulpverleners. Het Financieel Loket werkt nauw samen met de bedrijfsmaatschappelijk werkers, bedrijfsartsen, leidinggevende en HR-medewerkers.
Meer weblogberichten
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.