Arbeidsomstandighedenspreekuur

Het arbeidsomstandighedenspreekuur, ook wel preventief spreekuur genoemd, kan een medewerker een deskundige omtrent arbeidsomstandigheden raadplegen.

Denk aan vragen over:

  • arbeidsomstandigheden en mogelijke gezondheidsrisico’s;
  • hun gezondheid of medische beperkingen in relatie tot de arbeidsomstandigheden;
  • gezondheid in het algemeen.

Het kan leiden tot adviezen aan de medewerker en/of de organisatie ter preventie van (verdere) gezondheidsschade. Daarnaast kan de signalering van gezondheidsproblemen van meerdere medewerkers in dezelfde arbeidsomstandigheden bijdrage aan (nieuwe) inzichten. Globaal kunnen zich twee situaties voordoen:

  • de medewerker maakt zelf een afspraak voor het spreekuur via onderstaand aanmeldformulier;
  • leidinggevende en medewerker formuleren samen de vraag die aan een bedrijfsarts wordt gesteld.

Voorbeelden te ondernemen acties

De bedrijfsarts adviseert de medewerker en overlegt met een leidinggevende, indien noodzakelijk en uiteraard met toestemming van de medewerker, omtrent eventueel te ondernemen acties, zoals:

  • vervolgconsulten;
  • werkplekbezoek en/of werkplekonderzoek;
  • het uitvoeren van nader preventief onderzoek;
  • overleg werkgever;
  • verwijzing naar externe instanties;
  • overdracht van de arbeid gebonden problematiek aan een andere expert;
  • het nemen van preventieve maatregelen;
  • spreekuur/overleg voor leidinggevende met bedrijfsarts preventief.

Periodiek medisch onderzoek

Bedrijfszorg verzorgt in samenwerking met Zorg van de Zaak voor een aantal ministeries het preventief medisch onderzoek (PMO) en periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO). 

Meer informatie over periodiek medisch onderzoek.

Aanmelden en contact

Heb je behoefte aan een arbeidsomstandighedenspreekuur, meld je dan aan via onderstaand aanmeldformulier. Let op: na invullen van het formulier en aanklikken knop ‘ga verder’, kun je de gegevens nog eens controleren eventueel aanpassen. Daarna verzend je het document definitief met de knop ‘verzend’. Betrokken personen ontvangen een bevestigingsmail van de aanmelding.

Voor overige vragen en wensen neem je contact op met ons Klantcontactcentrum: telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 09:00 - 17:00 uur op telefoonnummer 070 – 700 05 23. Of via het e-mailadres Klantcontact.oprijk@rijksoverheid.nl.

Contactformulier

Organisatie(verplicht)
Gegevens van de aanvrager
Vul uw voornaam in.
Vul de tussenvoegsels in.
Vul uw achternaam in.
Vul uw personeelsnummer in.
Bij spoedgevallen, bijvoorbeeld bij het op het laatste moment annuleren van de afspraak, beschikken wij graag over uw zakelijk telefoonnummer.
Beschrijf kort en in algemene bewoordingen waarom u een gesprek met de bedrijfsarts of de medisch secretaresse aanvraagt.
Informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens

Wij gebruiken uw gegevens om in Dotweb een gesprek met de juiste bedrijfsarts te kunnen plannen of om de medisch secretaresse contact met u op te laten nemen. Dotweb is ons medisch afspraken- en registratiesysteem en is alleen voor onze artsen en medisch secretaresses toegankelijk. De gegevens worden niet met derden gedeeld.

Akkoordverklaring(verplicht)