Arbeidsomstandighedenspreekuur

Het arbeidsomstandighedenspreekuur, ook wel preventief spreekuur genoemd, kan een medewerker een deskundige omtrent arbeidsomstandigheden raadplegen.

Denk aan vragen over:

  • arbeidsomstandigheden en mogelijke gezondheidsrisico’s;
  • hun gezondheid of medische beperkingen in relatie tot de arbeidsomstandigheden;
  • gezondheid in het algemeen.

Het kan leiden tot adviezen aan de medewerker en/of de organisatie ter preventie van (verdere) gezondheidsschade. Daarnaast kan de signalering van gezondheidsproblemen van meerdere medewerkers in dezelfde arbeidsomstandigheden bijdrage aan (nieuwe) inzichten. Globaal kunnen zich twee situaties voordoen:

  • de medewerker maakt zelf een afspraak voor het spreekuur via onderstaand aanmeldformulier;
  • leidinggevende en medewerker formuleren samen de vraag die aan een bedrijfsarts wordt gesteld.

Voorbeelden te ondernemen acties

De bedrijfsarts adviseert de medewerker en overlegt met een leidinggevende, indien noodzakelijk en uiteraard met toestemming van de medewerker, omtrent eventueel te ondernemen acties, zoals:

  • vervolgconsulten;
  • werkplekbezoek en/of werkplekonderzoek;
  • het uitvoeren van nader preventief onderzoek;
  • overleg werkgever;
  • verwijzing naar externe instanties;
  • overdracht van de arbeid gebonden problematiek aan een andere expert;
  • het nemen van preventieve maatregelen;
  • spreekuur/overleg voor leidinggevende met bedrijfsarts preventief.

Periodiek medisch onderzoek

Bedrijfszorg verzorgt in samenwerking met Zorg van de Zaak voor een aantal ministeries het preventief medisch onderzoek (PMO) en periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO). 

Meer informatie over periodiek medisch onderzoek.

Aanmelden en contact

Heb je behoefte aan een arbeidsomstandighedenspreekuur, meld je dan aan via onderstaand aanmeldformulier. Let op: na invullen van het formulier en aanklikken knop ‘ga verder’, kun je de gegevens nog eens controleren eventueel aanpassen. Daarna verzend je het document definitief met de knop ‘verzend’. Betrokken personen ontvangen een bevestigingsmail van de aanmelding.

Voor overige vragen en wensen neem je contact met ons Klantcontactcentrum: telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 09:00 - 17:00 uur op telefoonnummer 070 – 700 05 23. Of via het e-mailadres Klantcontact.oprijk@rijksoverheid.nl.

Aanvraag
Organisatie(verplicht)
Rol van de aanvrager(verplicht)
Gegevens van de medewerker
Vul de voornaam van de medewerker in.
Vul de tussenvoegsels in.
Vul de achternaam van de medewerker in.
Het personeelsnummer is terug te vinden op de personeelskaart in het P-Direkt portaal.
Wij communiceren met de medewerker via het zakelijk e-mailadres.
Beschrijf kort waarom u een Arbeidsomstandigheden-/ Preventief spreekuur bij de bedrijfsarts aanvraagt.
Gegevens van de leidinggevende
Vul de voornaam van de leidinggevende in.
Vul de tussenvoegsels in.
Vul de achternaam van de leidinggevende in.
Beschrijf kort de onderzoeksvraag voor het Arbeidsomstandigheden-/ Preventief spreekuur.
Geef, indien van toepassing, hier informatie die van belang kan zijn bij dit Arbeidsomstandigheden-/ Preventief spreekuur.
Informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens

Wij gebruiken de gegevens van de medewerker en leidinggevende om de aanvraag voor een Arbeidsomstandigheden-/ Preventief spreekuur in behandeling te nemen of om de gegevens in ons geautomatiseerd systeem Dotweb te controleren op aanwezigheid dan wel actualiteit. Bent u nog nooit ziek geweest, dan komt de medewerker en de leidinggevende niet voor in Dotweb. Na invoering/actualisatie van de gegevens wordt u in Dotweb aan de juiste bedrijfsarts gekoppeld. Dotweb is ons medisch afspraken- en registratiesysteem en is alleen voor onze artsen en medisch secretaresses toegankelijk. De gegevens worden niet met derden gedeeld. Er zijn medewerkers die buiten de leidinggevende om een verzoek doen voor een consult bij de bedrijfsarts. In dat soort situaties zijn de gegevens van de leidinggevende niet noodzakelijk.

Akkoordverklaring(verplicht)