Disfunctionerende werknemer: hoe ga je het gesprek aan?
Weblogs
De laatste tijd lezen we vaak in de media over presentatoren die hun medewerkers uitkafferen als zij, in hun ogen, fouten maken. Dat is natuurlijk niet de manier om je medewerkers aan te spreken. In dit artikel bespreken we hoe je als leidinggevende om dient te gaan met disfunctionerende werknemers. Wat kun je wel en niet zeggen en hoe moet je het zeggen?
Uiteraard staat het niet ter discussie of werknemers al dan niet uitgekafferd mogen worden. Maar hoe kun je een disfunctionerende werknemer het beste aanspreken? En hoe ga je ermee om als die werknemer vervolgens stelt zich geïntimideerd te voelen wegens het feit dat hij op zijn functioneren wordt aangesproken?
Eerlijk en realistisch
Wanneer een werknemer disfunctioneert is het vanuit arbeidsrechtelijk perspectief, zeker in aanloop naar een verbetertraject, belangrijk om de werknemer daarop aan te spreken. Dit moet zo concreet mogelijk gebeuren, bijvoorbeeld door specifieke voorbeelden te noemen. Het verdient aanbeveling eerlijk en realistisch te zijn, door te benoemen wat er goed én fout gaat. Het is daarbij de toon die de muziek maakt. Geef de werknemer de ruimte om te reageren, zodat ook duidelijk is hoe hij of zij tegen de feedback aankijkt. En leg, ten slotte, schriftelijk vast wat er besproken is en deel dat gespreksverslag met de werknemer.
Maar wat nu als een werknemer de kritiekpunten slecht ontvangt en zich stelt geïntimideerd te voelen? Veel leidinggevenden geven aan dat zij bang zijn met een klacht geconfronteerd te worden. Nog afgezien van de tijd die een dergelijke klachtafhandeling vergt, kan het ook de nodige mentale impact op de leidinggevende hebben.
Het is hierbij vooral raadzaam om in gesprek te blijven met de werknemer. Geef aan dat de kritiek niet bedoeld is om de werknemer te schofferen, maar dat het belangrijk is de werknemer erop te wijzen wat goed gaat en ook, mede in belang van de organisatie, wat er beter kan. Uiteraard is het zaak tijdens het gesprek rustig te blijven en je er rekenschap van te geven dat een dergelijk gesprek ook flinke impact op de werknemer kan hebben: immers, de werknemer meent zijn werk (soms jarenlang) goed te doen en wordt vervolgens teruggefloten. Andere tip is ook met collega-leidinggevenden van gedachten te wisselen voor en/of na het gesprek. En laat je, zeker met inachtneming van voorgaande, niet gijzelen door de dreiging van klachten. Want het gesprek niet aangaan en disfunctioneren in stand laten is ook geen optie.
Training (Dis)functioneren, dossieropbouw en de D-grond
Meer weten over het onderwerp disfunctioneren en hoe je hier op een juridisch juiste manier mee om moet gaan? Volg dan onze training (Dis)functioneren, dossieropbouw en de D-grond. Meer informatie over deze training lees je hier.
Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar voor de training op 21 maart a.s.
Meer weblogberichten
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.