Staat van de Staat: Billijke vergoeding voor leidinggevende
Weblogs
De casus: klachten over leidinggevende en de aanpak daarvan.

Een leidinggevende bij de Staat is onderwerp van een aantal meldingen, waarbij bijvoorbeeld gezegd werd dat men bang was om door haar afgerekend te worden. Leidinggevende wil met de meldingen aan de slag en er volgt een periode van gesprekken en een ziekmelding. Een oplossing komt er niet en de leidinggevende verzoekt uiteindelijk zélf om ontbinding van de arbeidsovereenkomst bij de kantonrechter. Ze vraagt daarbij wel om een forse billijke vergoeding van bijna 8 ton, omdat ze vindt dat de werkgever ernstig verwijtbaar heeft gehandeld.
De beoordeling: ernstig verwijtbaar handelen van de werkgever
De kantonrechter stelt de werknemer in het gelijk en ontbindt de arbeidsovereenkomst. Hij zegt daarover het volgende:
- De Staat kan als werkgever kwalijk worden genomen dat ze niet eerst de gegrondheid van de klachten objectief heeft (laten) onderzoeken
- Met de gekozen aanpak is onvoldoende duidelijkheid aan de leidinggevende gegeven over het doel van het proces waarin met medewerkers en de leidinggevende gesprekken werden gevoerd
- De werkgever had ook duidelijker moeten zijn over de arbeidsrechtelijke gevolgen van het gekozen proces
- Er had een helder omschreven verbetertraject moeten zijn waarin de leidinggevende gelegenheid had haar functioneren te verbeteren
- Door de onduidelijke aanpak heeft de Staat de leidinggevende in een onmogelijke situatie gebracht die ervoor zorgde dat ze langdurig arbeidsongeschikt werd;
- Er is, ondanks het uitdrukkelijke en herhaalde advies van de bedrijfsarts, geen mediation ingezet.
Stevige billijke vergoeding
Het is niet de gevraagde 8 ton, maar toch oordeelt de kantonrechter dat een billijke vergoeding van € 100.000 hier op zijn plaats is omdat de werkgever ernstig verwijtbaar heeft gehandeld. Verder krijgt de werknemer ook nog de transitievergoeding van bijna € 50.000 en moet werkgever de proceskosten van werknemer betalen.
Lessen voor de praktijk
- Onderzoek bij meldingen de juistheid/gegrondheid van de klachten
- Zet mediation in als de bedrijfsarts dit adviseert
- Start een verbetertraject als er kritiek is op het functioneren van een werknemer, dit kan ook over houding en gedrag gaan
- Wees duidelijk en concreet als je aan de slag gaat met klachten/meldingen, wees ook duidelijk ook over het proces en mogelijke arbeidsrechtelijke gevolgen.
De volledige uitspraak is gepubliceerd.
Meer weblogberichten
Lees ook de andere weblogs uit de AAA Nieuwsbrief januari 2025
-
ABP verhoogt pensioenen met 1,84%, maar wat heb ik daaraan?
Op 28 november maakte ABP bekend op 1 januari 2025 de pensioenen te verhogen met 1,84%. Maar hoe werkt indexatie eigenlijk en wat ...
-
Nieuwe ambtseed en -belofte
Op 1 januari 2025 worden de nieuwe ambtseed en -belofte (hierna ambtseed) ingevoerd. Deze nieuwe ambtseed geeft beter aan waar de ...
-
Melding of klacht?
Binnen de Staat bestaat er ruimte zijn voor medewerkers om melding te maken van of een klacht in te dienen over ongewenst gedrag. ...
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.