Het Sociaal Medisch Team, hoe kan dit anders?

Weblogs

Het Sociaal Medisch Team (SMT) komt uit de tijd dat in de verzuimbegeleiding het medische model centraal stond. Na een ziekmelding nam de arts de begeleiding en de regie over. Er was nog niet het intensieve contact tussen de leidinggevende en de medewerker zoals we dat nu kennen bij het Eigen Regie Model. Je zou kunnen zeggen dat de contacten en begeleiding door het werk op achterstand stonden.

In die tijd was het SMT vooral het contactmoment tussen de leidinggevenden, HRM adviseurs en de arts, waarin de arts de anderen bijpraatte over herstel en eventuele mogelijkheden voor re-integratie van de medewerker. Met de invoering van de Wet Verbetering Poortwachter (2002) en daarna het Eigen Regie Model, veranderde dit. De leidinggevende en de medewerker werden de belangrijkste gesprekspartners in een verzuimtraject, daarbij geadviseerd door professionals (bedrijfsmaatschappelijk werkers, bedrijfsartsen, HRM-adviseurs, re-integratie adviseurs etc.). Dit bracht met zich mee dat de leidinggevende en de medewerker veel meer invloed kregen op de re-integratie. Er was veel meer bekend over hoe het ging met de medewerker en wat er wel en niet mogelijk was in het terugkeer proces. Sindsdien werd er over verzuimende medewerkers gesproken in het casus SMT, waarbij meestal alle leidinggevenden van een afdeling aanwezig waren. Met de huidige privacywetgeving (AVG) staat dit op gespannen voet. Als de communicatie tussen leidinggevende, medewerker en de genoemde professionals goed is, is een casus SMT feitelijk niet meer echt nodig

Pieter Bouws

Een meer zinvolle en eigentijdse invulling van het SMT zou kunnen zijn dat het ‘traditionele’ SMT wordt vervangen door een periodiek overleg tussen leidinggevenden en de ondersteunende professionals met een vooral beleidsmatige, preventieve insteek. Niet zozeer praten over het bestaande verzuim, maar het vooral hebben over het voorkómen van uitval. Als input kan de specifieke problematiek binnen een bepaalde afdeling gekozen worden, aan de hand van aspecten als leeftijdsopbouw, vrouw/man ratio en de aard van de werkzaamheden. Thema’s die hieraan ontleend worden zijn bijvoorbeeld: de overgang, financiële problemen in deze dure tijden, grensoverschrijdend gedrag, de oudere werknemer of work/life balans bij veertigers.

Bedrijfszorg denkt hier graag in mee. Dit kan lopen via de klantteammanager of één van de genoemde professionals.

Pieter Bouws

Bedrijfsarts

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.