‘Nederland is ziek’: de geboorte van het Eigen Regie Model
Weblogs
Eind 1990 telde Nederland bijna 900.000 mensen die ziek thuis zaten en een WAO-uitkering genoten. ‘Nederland is ziek’ zei toenmalig premier Lubbers daar toen over. Er moest dringend iets gebeuren en deze periode markeerde dan ook de invoering van de Wet Verbetering Poortwachter en de Wet werk (WvP) en Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA).
Gezamenlijke verantwoordelijkheid
Er ontstond een nieuwe verhouding tussen werkgever en werknemer: voortaan waren beide partijen gezamenlijk verantwoordelijk voor het re-integratietraject. Het UWV kende slechts een uitkering toe als beide partijen aan hun (inspannings)verplichtingen hadden voldaan. Het ‘Eigen Regiemodel’ (ERM) was geboren.
Fast forward naar 2023, waarin werkend Nederland post-corona zoekende is naar een nieuwe balans in thuiswerken versus op kantoor werken en waarin sprake is van een trend van oplopend verzuim. Wellicht mede door de letterlijke afstand die er in de corona-jaren is ontstaan tussen medewerkers en leidinggevenden, lijkt het alsof men weer aan de nieuwe situatie en aan elkaar moet wennen en dat communicatie daarbij soms lastig is.
Tijd, geld en energie
Als bedrijfsmaatschappelijk werker bij de Rijksoverheid merk ik steeds weer hoe belangrijk ‘eigen regie’ is bij verzuimpreventie, of beter gezegd het samen werken aan duurzame inzetbaarheid.
Meer dan ooit dus aanleiding om eens wat meer stil te staan bij de uit het oog verloren aspecten van het Eigen regie Model. Voor de hand liggend is daarbij de regie die medewerkers zelf (kunnen) hebben op het inzetten van hun eigen schaarse middelen, in het bijzonder tijd, geld en energie.
Ik heb daarbij bewust ‘kunnen’ tussen haakjes gezet omdat ik zie dat die eigen regie niet altijd benut wordt, bijvoorbeeld door een te groot verantwoordelijkheidsgevoel of perfectionisme.
Met als gevolg het ervaren van te hoge werkdruk en het oplopen van spanningsklachten. En in uiterste gevallen verminderd functioneren of uitval.
Soft of kil
Ook leidinggevenden slagen er niet altijd in de mogelijkheden om eigen regie te nemen goed te benutten. ‘Warm’ wordt soms verward met ‘soft’ en ‘zakelijk’ met ‘kil’. Terwijl het professioneel is om met oog voor de mens goed leiding te geven en te sturen op gedrag en functioneren. De leiderschapsstijl ‘veeleisend helpen’ blijkt voor managers soms een lastig te bevatten concept. Met als gevolg een niet effectieve aanpak van verzuim of juist een verkrampte aanpak met kans op conflicten.
Overigens goed om hierbij op te merken dat ‘verzuim’ niet zozeer direct met ‘ziekte’ te maken heeft maar met ‘niet nakomen van verplichtingen of afspraken’.
Wat heb je nodig?
Nederland is momenteel gelukkig niet zo ziek als in 1990. En hoewel de Wet Verbetering Poortwachter en de WIA door alle strikte regels en procedures als een keurslijf worden ervaren is er al met al veel verbeterd wat betreft duurzame inzetbaarheid van medewerkers.
Daarbij is het in deze tijden van oplopend verzuim en wennen aan een nieuwe situatie van groot belang aandacht te blijven besteden aan de gedragsmatige, communicatieve kant van het Eigen Regie Model. Heel simpel gezegd komt het er op neer om naar elkaar uit te spreken wat je nodig hebt en daar afspraken over te maken. En uiteraard is dat in de praktijk veel lastiger dan je denkt.
Een bedrijfsmaatschappelijk werker kan je helpen met het verhelderen van je hulpvraag of met tips en adviezen voor een effectieve gespreksvoering. Of je nu medewerker of leidinggevende bent. Gesprekken zijn vertrouwelijk en er is geen toestemming van een leidinggevende voor nodig om zelf een afspraak te maken. Pak je eigen regie en schroom niet om eens langs te komen.
Ray Hartman,
Bedrijfsmaatschappelijk werker Bedrijfszorg
Hoe zijn we te bereiken?
Je kunt zelf rechtstreeks contact zoeken met de bedrijfsmaatschappelijk werker, die werkzaam is voor jouw organisatieonderdeel. Deze informatie staat op de pagina op Rijksportaal onder Bedrijfsmaatschappelijk werk.
Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op met het Bedrijfsmaatschappelijk loket (werkdagen van 09.00 – 17.00 uur via 088 371 37 10).
Meer weblogberichten
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.