Ook na een cao-akkoord gaat het werk door

Weblogs

Het akkoord over de CAO Rijk 2024-2025 betekent niet dat het werk ophoudt voor de betrokken ambtenaren. Dus ook nu de nieuwe cao is ingegaan, loopt het werk door. Wat gebeurt er zoal tijdens de periode ná de onderhandelingen? Daan Leeman, senior beleidsmedewerker binnen het Team Cao Rijk, legt het uit.

Pas afgelopen april stapte Daan over naar het team CAO Rijk binnen de directie Ambtenaar & Organisatie (A&O), bij het ministerie van Binnenlandse Zaken. 'Dus ik heb net niet meegewerkt aan dat mooie cao-onderhandelingsakkoord 2024-2025.' Hij is al 25 jaar bezig met collectieve arbeidsvoorwaarden en arbeidsverhoudingen, in verschillende sectoren en vanuit zowel werkgevers als werknemersperspectief. Sinds 2019 hield hij zich vooral bezig met de ABP-pensioenregeling van het Rijk, die aangepast moet worden aan de nieuwe pensioenwetgeving.

Wat gebeurt er nadat de cao-tekst in het Sectoroverleg Rijk (SOR) is beklonken? Zien de werkgever en vakbonden elkaar een hele tijd niet? Of beginnen jullie gelijk aan de volgende cao?

Tijdens een cao-onderhandeling maak je niet alleen afspraken die je kant en klaar als cao-tekst kunt gebruiken. Sommige afspraken vragen om nadere uitwerking of om vervolgstudie. Daar zit ook na het onderhandelingsakkoord veel samenwerking in. Dat is ook nodig want het komt bij het formuleren van de cao-tekst aan op heel precieze formulering.

Er lopen nog diverse uitwerkingstrajecten, uit de vorige en uit de recente cao-onderhandelingen. Kijk bijvoorbeeld naar de inrichting van de Integriteitscommissie Rijk. Dat is een afspraak uit de vorige cao. We hopen die commissie begin volgend jaar operationeel te krijgen. Daarvoor zijn we intensief in overleg met de vakbonden. Denk ook bijvoorbeeld aan actualisering van het functiewaarderingssysteem FUWA-Rijk en van de regelingen voor SBF, substantieel bezwarende functies. Zo zijn er wel twintig dossiers waarover we gedurende de looptijd van de cao met de vakbonden doorpraten.

Hoe zie jij jouw rol t.a.v. de uitvoering van de cao? 

Het is een wisselwerking. Wat mij betreft is het geen eenrichtingsverkeer van beleid richting uitvoering. De behoeftes van de praktijk moeten ook invloed kunnen hebben op beleidskeuzes.  Ik ben benieuwd waar professionals in de praktijk tegenaan lopen. Primair vanuit het werkgeversperspectief, maar ik wil ook weten hoe werknemersperspectieven kunnen worden meegenomen. De interne kanalen om die signalen te ontvangen, behalve via de bonden, zijn belangrijk. Hoe ontvangen wij feedback van onze werknemers over onze arbeidsvoorwaarden als werkgever Rijk? Dat is in veel dossiers een belangrijke vraag.

Als arbeidsjurist heb je vaak geen mening over wat wel of niet oké is in de cao, maar hoe zie je dat in jouw rol?

Natuurlijk leven er overtuigingen binnen de organisatie. We hebben allemaal meningen over de toepassing en uitvoerbaarheid van de cao. Aan ons team de taak om te kijken op welke wijze dit invloed dient te hebben op de beleidsvorming.

Neem de tijdelijke arbeidsovereenkomst voor tijdelijke werkzaamheden: dat plafond van 24 maanden is verdwenen. Wij krijgen vragen of dat alleen maar goed is voor de werkgever.

De vraag of een contract tijdelijk of vast moet zijn, kun je van twee kanten benaderen. Meer ruimte voor flexibiliteit betekent niet automatisch minder ruimte voor vaste aanstellingen. Het kan ook betekenen dat er eerder een vacature wordt gesteld of dat er gemakkelijker een verlenging plaatsvindt. 

Nu hebben we een looptijd van 1,5 jaar. Maar tegen het einde van die looptijd lopen we tegen de nullijn aan. De vakbonden zullen niet heel gelukkig daarmee zijn.

De afspraken uit het hoofdlijnenakkoord zullen gevolgen hebben voor de komende onderhandelingsronde. Dat wordt voor ons een bijzondere nieuwe context om in te opereren als team. 

Tijdens cao-workshops voor leidinggevenden horen we dat medewerkers soms een beetje teleurgesteld zijn over de duurzame IKB-doelen. Ze vinden bijvoorbeeld dat er meer bedacht had kunnen worden, zoals het privégebruik van de Mobiliteitskaart.

 Ja, dat snap ik. Toch is de verduurzaming van de cao deze onderhandelingsronde verder ingezet met pilots die worden uitgewerkt. Sommige hebben nu al een plek gekregen in het akkoord. Ikzelf ben betrokken bij het verduurzamingsproject ‘Bespreek het’, waarin we een methodiek ontwikkelen om duurzaamheidsdoelen binnen de organisaties Rijksbreed bespreekbaar te maken. Deze methodiek is aan de ene kant erop gericht om de inhoudelijke kennis over duurzaamheid te vergroten en aan de andere kant om het goede gesprek hierover bevorderen, en polarisatie op dit thema tegen te gaan. Ik mag  binnenkort ook een opleiding als 'klimaatambassadeur' volgen om deze methodiek te testen .
Tegelijkertijd lopen we met de verduurzaming soms ook tegen de grenzen van de uitvoeringsmogelijkheden aan. We kunnen niet alles meteen implementeren, dus sommige zaken zijn getemporiseerd. Maar het is een thema dat naar mijn verwachting in de komende periode en in de volgende cao's alleen maar meer aandacht zal krijgen.

Als Rijk streven naar een duidelijke cao en rijksbrede eenduidige uitvoering, zodat we medewerkers gelijkwaardig behandelen. Hoe zie jij dat?

Gelijkwaardigheid is heel belangrijk. Gelijk zullen we niet allemaal zijn, maar gelijkwaardigheid moeten we hoog in het vaandel houden. Tegelijkertijd zul je ook met de behoefte aan departementale beleidsruimte te maken blijven hebben. Dat zie ik nu in de praktijk al meer dan in mijn vorige rol. De ABP-regeling is wel het beste voorbeeld van een bovensectoraal gelijk speelveld. .

Heb je nog behoefte aan een slotwoord, Daan?

 Ja, ik hoop op een prettige samenwerking met een goede interactie tussen beleid en uitvoering!

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.