“Extra Belonen”, nader beschouwd
Weblogs
Het Rijk kent het Beleidskader Extra Belonen (BEB). Op basis van dit kader kunnen departementen werknemers een extra beloning geven bijvoorbeeld omdat zij een bijzondere prestatie hebben geleverd.

Volgens het onderhandelingsresultaat van de CAO Rijk 2022 – 2024 is een transparant systeem van extra belonen en een evenwichtige verdeling van de beloning over de verschillende schalen belangrijk. In het onderhandelingsresultaat van de vorige cao is afgesproken dat onderzoek wordt gedaan naar de huidige toepassing van het bestaande beleidskader (BEB) en de knelpunten daarbij, plus een verkenning van verbetermogelijkheden. Ook de mogelijkheid om andere bedragen te hanteren zal daarbij worden onderzocht. Het onderzoek is inmiddels gestart maar nog niet afgerond. Gestart is met het houden van interviews met stakeholders in alle organisaties waar extra belonen plaats vindt. Het vervolg van het onderzoek is dat de interviews worden verwerkt, samengevat en worden gebruikt voor een rapportage met conclusies en aanbevelingen. Het rapport wordt in eerste instantie gedeeld met de GOR Rijk en bonden.
Criteria
Veel organisaties kampen jaarlijks met de criteria die voor extra belonen worden aangehouden en de uitkomsten ervan. Ook is er vaak gedoe achteraf over de verdeling van het geld voor extra belonen over de verschillende schalen.
Versobering?
Inmiddels komt ook de vraag op of in tijden van bezuinigingen niet een versobering op zijn plaats is. Als een organisatie dat wil - bijvoorbeeld om het geld van extra belonen in te zetten om overtolligheid van mensen te voorkomen – is het afbouwen en op termijn geheel afschaffen door een departement in principe wel mogelijk. Bewust belonen hoort niet tot de individuele rechtspositie, er is geen individuele aanspraak. Individueel bezien bestaan er geen aanspraken of rechten op bewust belonen. Het Beleidskader Extra Belonen (BEB) dwingt ook niet tot extra belonen.
Arbeidsvoorwaardelijk
Het is wel een onderwerp waarover met de bonden wordt gesproken bij wijzigingen, omdat het bewust belonen als “arbeidsvoorwaardelijk” kan worden gezien nu het wel over geld/loon gaat en de basis kan worden gevonden in paragraaf 7.5 van de CAO Rijk. Hierdoor is het voor een departement noodzakelijk om met bonden in DGO af te stemmen over versoberingsplannen.
Meer weblogberichten
Meer weblogs van AAA Nieuwsbrief maart 2025
-
Staat van de Staat: Werkgever en werknemer na zeven jaar procederen en herplaatsen tóch uit elkaar
Verschil in karakters, onbegrip en geen constructieve communicatie hebben tot gevolg dat plaatsing na een eerder vernietigd ...
-
Samen sterk! Startpunt Organisatieverandering O&P Rijk gestart!
De Rijksoverheid staat op dit moment voor diverse veranderuitdagingen en bezuinigingen. Deze organisatieveranderingen zijn vaak ...
-
Moet de werkgever het overlijden van een oud-werknemer bij RVU, SBF of ontslaguitkering doorgeven aan de uitvoerder?
Overlijdt een oud-werknemer in de periode dat hij een RVU-uitkering, SBF-uitkering of ontslaguitkering ontvangt, dan weet de ...
-
Ontslag op staande voet: een stappenplan!
De meest verstrekkende sanctie in het arbeidsrecht is het ontslag op staande voet. De werknemer is per direct ontslagen. Omdat de ...
-
Declareren van reiskosten: hoe het wel (en niet) hoort
We reizen wat af voor ons werk. Met de trein, auto, fiets of scooter. En natuurlijk wil iedereen de kosten daarvan correct ...
-
Over het benadelen van klokkenluiders en klagers, weet jij waar de klepel hangt?
Een medewerker die een misstand meldt, geniet vanuit de wet en onze CAO Rijk bescherming. Wat we in de CAO Rijk geregeld hebben ...
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.