Staat van de Staat: Opvolgend werkgeverschap, kan dat wat makkelijker?
Weblogs
Op 15 oktober 2024 heeft het Hof Den Haag een interessante uitspraak gedaan over een aantal belangrijke onderwerpen. Eén van die onderwerpen is het opvolgend werkgeverschap. In de wet is – bijvoorbeeld voor de toepassing van de ketenbepaling – geregeld dat arbeidsovereenkomsten van 'opvolgende werkgevers' meetellen voor de keten. Voor de zekerheid: de ketenregeling houdt in dat een werknemer bij meer dan drie tijdelijke arbeidsovereenkomsten, of na een periode van meerdere tijdelijke arbeidsovereenkomsten die de termijn van drie jaar overschrijdt (tenzij sprake is van een tussenpoos van meer dan 6 maanden) automatisch een vaste arbeidsovereenkomst heeft.

In de praktijk moet je dan kijken of de medewerker, in ons geval, voor de Staat nagenoeg dezelfde werkzaamheden gaat verrichten als die hij voor de vorige werkgever deed. Dat kan bijvoorbeeld zo zijn bij het in dienst nemen van uitzendkrachten in ongeveer dezelfde functie.
Als het gaat om precies dezelfde functie, eerst via het uitzendbureau en vervolgens bij de Staat, dan is dat vrij duidelijk. In onze CAO Rijk is trouwens geregeld dat de arbeidsovereenkomsten van de uitzendkracht bij het uitzendbureau in dat geval meetellen als één overeenkomst.
Je kunt je voorstellen dat het niet altijd zo duidelijk is, want wanneer heb je het nou echt over nagenoeg dezelfde werkzaamheden? De uitspraak van het Hof biedt werkgevers een mooi praktisch inzicht. In dit geval oordeelde het Hof namelijk dat er géén sprake was van nagenoeg dezelfde werkzaamheden, omdat de functies waarin de werknemer werkte in verschillende salarisschalen waren ingedeeld. Dit verschil was doorslaggevend voor het oordeel. Overigens was de functie als uitzendkracht ook een andere functie in het Functiegebouw Rijk, dat neemt het Hof ook nog mee in de overwegingen.
Praktische uitwerking voor de werkgever
Bij de overstap van uitzendkracht naar werknemer telt de uitzendperiode over het algemeen niet mee voor de ketenregeling als de functie in een andere salarisschaal valt. Check ook de indeling van beide functies in het FGR, want als de functie is ingedeeld is in een andere functiegroep in het Functiegebouw Rijk zal de werkgever niet zo snel kwalificeren als opvolgend.
Lees hier de volledige uitspraak: ECLI:NL:GHDHA:2024:1884
Meer weblogberichten
Lees ook de andere weblogs uit de AAA Nieuwsbrief februari 2025
-
Werkgeversbetaling arbeidsongeschiktheidspensioen stopt per 1 januari 2025
Als je werknemer een WIA-uitkering gaat ontvangen, dan heeft die ook recht op een ABP Arbeidsongeschiktheidspensioen (afgekort ...
-
Wel op kantoor, maar geen loon?
Dat een werknemer recht heeft op loon vanaf het moment dat hij zijn dienst begint, lijdt geen twijfel. Maar hoe zit het met de ...
-
Wezen gaat voor schijn(zelfstandigheid)
Het fenomeen 'schijnzelfstandigheid' is vaak in het nieuws geweest in verband met plannen van de Belastingdienst om te gaan ...
-
Disfunctioneren en de eerste fase: welke stappen?
Dit jaar nemen we je in vijf losse delen mee in een fictieve casus over disfunctioneren. In deze reeks gaan we nader in op ...
-
Kamerbrief Opvolging rapport Octas - Kabinet gaat aan de slag met nieuw arbeidsongeschiktheidsstelsel
De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft op 28 januari 2025 een brief aan de Tweede Kamer gestuurd over de ...
-
Staat van de Staat: Toch ontslag na weigering ontslagaanvraag door UWV
Na twee jaar ziekte kan een langdurig zieke medewerker worden ontslagen. Dat kan alleen als de medewerker (langer dan) twee jaar ...
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.